♥♥♥ we're happy 2gether ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, July 30, 2012

dah stat pump susu

ari ke3 aku dah stat pam susu.plan nk stat simpan stok susu bile beby dah sebulan camtu.tp sbb ari ke3 (.)(.) dah membengkak,mmg tepaksa pam jugak.klu x,tido mlm pn xlena.bangun trs carik pam tgh² mlm.pam utk kurangkan bengkak susu je

beby kuat nyusu pn bengkak jugak.dah la baru² deliver ni tgh malas² lg.rase nk rehat je.hehe.makcik urut pn suruh pam byk kali.dia urut kt (.)(.) pn urut² gitu je.syg katenye nk buang susu tu

nk bg beby botol,awl sgt pulak.dah la ari ke3 tu kolestrum.syg jek.xpela nexwik boleh bg minum dlm botol cket² la.syg nk buang


paling kiri tu hasil ari ke3.mmg kolestrum je tu.kuning je kaler

pam ari ke3 smpi ari ke7

beza kaler susu dr kiri smpi kanan.makin lame makin putih




FAKTA SUSU IBU

1) Kolestrum - hari pertama-ke-3.

2) Susu Transisi - Susu yang dihasilkan pada hari ke-4 hingga ke-7.

3) Susu matang - Dihasilkan pada hari ke-8 dan seterusnya.

Hari ke-3 hingga ke 10 adalah susu ibu yang di hasilkan campuran kolestrum & susu ibu sebenar.

Pemakanan Bagi Ibu-Ibu Yg Menyusu: 6 sessi untuk satu hari.





PENYIMPANAN SUSU

Gunakan susu/ebm sebelum penyimpanan tamat:
1). Peti ais suhu biasa = 24-48jam
2). Peti ais 1 pintu = 2 mggu-1 bln.
3). Deep freezer = 6-1thn.

2 comments:

-Sara- said...

best ah dpt byk cmtu..

cay lam pantang sempat gi update belog ;))

O'gosh said...

xpe..bole simpan lama kan kalo ltk dlm freezer...chaiyok2...mana gamba baby?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...