♥♥♥ we're happy 2gether ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, February 16, 2016

pengalaman bersalin dayyan

dayyan dah umur 7 bulan br nk cite.masa danial pn dah 6bln gak br cite.hehe.simpan sini nti nk beranak no4 boleh tgk balik.kah3.masa sblm nk beranakkan dayyan pn tgk balik cite masa beranakkan danial.hehe

1st time overdue.overdue 5hari pulak tu T_T.danish danial keluar awal.danish masa 38wx,danial masa 39wx.igt no3 pn lebih kurang gitu gak la.sekali overdue 5hari :p.br rasa camne perasaan mak² yg overdue.risau xpayah ckp la.hari² pujuk baby suruh cpt² keluar.lagi pulakduedate lg seminggu nk raye.takmo raye spital.hahaha.doc bg seminggu je dr duedate kalau xsakit jugak kene serah diri jugak kt hospital nk induce.dah la seminggu tu tarikh raya.haha

mlm sblm kejadian.besar tak perut tu.haha.40wx 4day



punyela gigih hari² keluar merayap nk bg cpt besalin.nk dkt raye lg la sonok bejalan siang mlm.sambil carik brg² raye.haha xsedar diri bkn dpt raye pn tp tetap gak nk fefeeling raye.ade jugak baju raye tudung raye sume.brg huby dgn danish danial pn dah complete tp keluar gak bejalan.padahal dah sarat sgt dgn perut besar giler.haha




tambah pulak dgn bulan puasa.nasib la ni kali kedua beranak bln puasa.danial dulu sempat puasa sehari je esoknya beranak.kali ni nasib due seminggu sblm raya.byk gak la dpt puasa.tinggal puasa aritu 2hari sbb xsedar bgn sahur.takat xlarat sikit² aku tahan je puasa,yg xsahur tu mmg awal² dah mkn la mmg tau klu sahur pn kdg menggigil tahan lapar.huhu.pastu 5ari tinggal sbb dah beranak.7hari la tinggal puasa thn lepas tp smpi skrg xmula ganti lg.huhu




mlm sblm tu hari sabtu jenjalan ioi city mall.balik tu pegi jualan kt presint 2 pulak.sblm tu dah pegi tp saje pegi lg nk bejalan punye pasal.esoknya hari ahad sahur la mcm biasa.pastu dah subuh sume pastu tido balik.9pg cmtu tesedar ade air ketuban leaking.basah gak la panties.tp xde sakit ape pn.aku relaks jela kt umah tunggu sakit.tp smpi sudah xsakit pn.huhu




pastu confuse nk pergi hospital je stay kt umah je.air ketuban skali tu je leaking pastu xde dah.sakit pn xde.tunggu la smpi tghari tp hati tak tenteram jugak duk umah pn sbb takut kot air ketuban makin kurang.tghari cmtu aku suap danish danial mkn nasik dulu.decide pastu nk kene g hospital jugak walaupun xsakit.at least tahu jugak keadaan baby kt dalam kan.lepas danish danial mkn br aku siap² nk ke hospital.anak dah mkn tenang sikit hati kalau kene tahan trs pn.tinggal je danish dgn danial kt umah dgn adik aku.nasib adik aku ade sbb praktikal dgn huby mmg duk situ la 6bln.ckp dah kt danish danial mummy nk g spital nk keluarkan baby,esok mummy balik.duduk elok² tau jgn gaduh².hehe abes sume pesan kt diorang.nasib diorang pn paham kene tinggal




lepas zohor trs g hospital.sampai hospital trs masuk bilik nk cek semua.cek tekanan darah,cek urin semua.pastu baru cek contraction.pasang la segala wayar kt perut.contraction diorang cek mmg dah ada cume xkuat.aku sbln sblm tu pn mmg selalu braxton hick.so bila dah ade contraction sikit² tu xde rase ape sgt.sbb rase contraction xkuat kot.bukaan pn masa ni baru 2cm.hehe danial dulu masa sampai hospital 4cm.tula rasa mcm lama je progress sbb contraction xkuat


dah pasang jarum kt tangan

lepas check semua nurse pasang trs jarum kt tangan.boleh aku tanya sy kene tahan trs ke.hehe dah overdue lg nk tanya dah nk bersalin ke.sbb aku ckp aku xsakit camne nk bersalin.nurse bgtau kalau dah leaking tu tak boleh biar lama².kalau tak sakit pn dlm tempoh 24jam kene beranak jugak.kene induce la kalau tak sakit.lepas dah register trs kene hantar kt wad.huby pn trs naik wad je.igtkan diorang htr kt pusat bersalin presint 8 tu sbb masa danial cmtu.rupenye diorang tahan wad putrajaya

huby teman kejap smpi nk dkt habis waktu melawat huby balik.lagipun bulan puasa nk bebuka lagi.dgn tinggal danish danial dr zohor lg.adik aku ada 2org kt umah.sorang yg pompuan sbb ada kelas kt uitm minggu tu.yg laki yg praktikal.masa ptg tu mmg kejap² nurse dtg cek ctg.dah ptg sikit tu nurse cek kata contraction dah kuat.tp aku boleh tahan lg tu nurse pelik tgk mcm biasa je xde mcm sakit pn.maybe sbb dah sebulan rase braxton hick kot tu ok lg la sakitnya tu.sakit kuat pn xdela kuat sgt tu.aku target esok pg kot beranak sbb progress slow sgt.huhu.dah pesan kt huby dah tido awal nti esok pg nk pergi labour room aku call dtg hospital

9mlm doc dtg cek bukaan dah 4cm.ceh sepetang br bukak lg 2cm.hehe.tp xpela aku igt mmg 2cm lg sbb tak sakit.dah 4cm pn okla.walaupun 4cm tp doc ckp kepala baby dah kt bwh.dah boleh rase cuma bukaan tu je xbukak besar lg.doc masukkan ubat berak.tak sempat turun katil dah rase nk membuang.haha efektif betul ubat tu.doc pn pelik eh cptnye nk rase berak.trs masuk toilet membuang.padahal sblm doc cek dah membuang dah.lepas tu doc suruh duduk kt wheelchair nk tolak masuk labour room.nurse suruh call huby.call huby masa dlm pukul 10mlm kot.huby pn tekejut kata esok beranak.haha aku bkn doc aku target je esok pg.pastu mcm confident je esok tu tekejut laki aku.kah3


okla dah panjang taip.nanti sambung lg :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...