♥♥♥ we're happy 2gether ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, November 17, 2015

Brownies kedut

Sana sini tgk gmbr brownies kedut.teringin la jugak nk mkn tp xtau nk beli ktne.pastu tgk kt fb byk gak la resipi brownies kedut ni.xpela buat sendiri jela.tgk resipi yg senang2 jela haha

Aritu tejumpa resipi kt ig @lilcups.brownies kedut atas tu pn cantik bekilat.ade yg aku tgk kedut tp xkilat mcm gmbr kt ig @lilcups tu.okla try buat :)

Bahan2 brownies kedut

Okla aku bg resipi brownies kedut ni skali la ek kot2 ade sape nk buat.yg penting sedap klu ikut resipi ni hehe

Bahan 1 :
Butter 100g
Gula pasir 100g
Gula perang 90g

Bahan 2 :
Telur 2 biji
Coklat beryls coin 40g
Secubit nescafe

Bahan 3 :
Tepung gandum 100g
Serbuk koko 40g
Secubit garam
*ayak bahan 3

Bahan 4 :
Coklat beryls coin 90g

Cairkan butter + gula pasir + gula perang

1. Panaskan tiga2 bahan 1 tu atas api perlahan.kacau sampai butter cair (butter je cair tp gula pasir dgn gula perang tak cair.nanti bila butter cair akan nampak lapisan berminyak mcm dlm gambar.tutup api,angkat dr dapur

2. Agak2 dah suam sikit masuk telur 2 biji.kacau sebati

3. Masukkan coklat beryls coin 40g dgn secubit nescafe.kacau lg smpi sebati.nanti coklat coin tu pn cair

4. Masukkan bahan 3 yg dah diayak (aku ayak trs masuk dlm bancuhan td).kacau sebati.masa ni bancuhan dah likat

5. Bila bancuhan td dah sebati,tunggu dlm 5minit supaya bancuhan td suam sikit.lepas tu masukkan coklat beryls coin 90g td.kacau kaup balik 2x je supaya coklat coin yg baru masuk td tak cair (sbb nti coklat coin td akan jd coklat cair kt tgh brownies)

6. Masukkan bancuhan ke dlm loyang yg dilapik dgn baking paper.supaya senang nak angkat brownies bila dah masak.sapu butter atas baking paper sblm masukkan bancuhan dlm loyang

7. Masukkan dlm oven yg dah dipanaskan (aku panaskan oven masa mula2 nk buat brownies td). Bakar suhu 160c selama 25minit

Dah siap brownies kedut.bekilat lg hehe

Senang je kan cara2 tu.klu ikut resipi tu confirm jadi hehe.tunggu sejuk dulu dlm loyang baru angkat keluarkan

Dah sejuk baru boleh potong

Ni 1st time buat brownies kedut ni.masuk smlm yg aku buat,dah 3x buat brownies kedut ni haha.kejap je danish danial mkn

Kali kedua buat 

Ni smlm punye.makan dgn eskrem vanilla pun sodap ;)

**Kali kedua dgn ketiga aku buat,aku kurangkan sikit gula dr resipi asal.sbb pada aku manis sikit.gula pasir aku buat 90g,gula perang aku buat 80g

2 comments:

eima said...

tu dia ..menjadi la ...tp kat rumah tak de penimbang ..... klu ade ni nak amik dah resepi dia ni

~SHiLA~ said...

Eima - resipi dlm gram.klu dlm cawan boleh buat dah ek hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...