♥♥♥ we're happy 2gether ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, January 8, 2013

toilet training utk danish

dah 2bln+ danish xpakai pempes.since umur danish 2 tahun 8 bulan dia dah pandai kencing + berak kt toilet.mula² mcm xyakin gak nk ajar danish xpakai pempes.walaupun dah pandai ckp,tp rase mcm susah gak nk train kencing kt toilet.hehe

mula² yg terfikir nk ajar sbb ade sehari tu lambat bg danish pakai pempes.pastu tetibe dah terkencing kt lantai.dah kencing baru ckp 'mummy,kencing'.time tu aku tgh cuti bersalin 3 bln.ade maid kt umah.maid dah mop lantai,trs aku decide ajar trs la danish xpakai pempes 

day 1 - mmg memanjang kencing merata la.dah ajar 'danish,nanti nk kencing ckp mummy nk kencing'.kdg tekencing trs kdg ckp 'mummy nk kencing;,sambil kencing pn meleh kt lantai.haha.yela baru² kn xreti nk control lg

day 2 - stil kencing merata lg.tp ade skali dua dia ckp nk kencing,cpt² aku bwk g toilet.pastu ajar lg 'danish klu nk kencing,cpt² g toilet ye'.sbb kdg aku tgh bf danial cane lak nk trs benti bwk g toilet cpt² kn

day 3 - dia dah igt dah klu rase nk kencing dia cpt² g toilet.pastu aku slalu buat² tanye 'danish kalau nk kencing g mane?'.nti dia jwb g toilet.jln cpt² g toilet.kencing kt toilet.selama seminggu mmg on off la kencing toilet.kdg ok,kdg kencing merata.besela baru² lg kn

day 10 - ok welldone my boy.dah kencing + berak sepenuhnya kt toilet.tp sblm tu mmg dia akn ckp nk kencing.suruh g toilet trs dia bukak sua masuk toilet.kencing pandai basuh sendiri dah.lantai pn siap jirus elok.mula dulu aku intai gak tgk cara dia basuh,tgk ok jek.ok pass dah.boleh buat sendiri.hehe

kencing mmg basuh sendiri la.tp berak mmg aku basuh la.sbb nk kene gosok² kan.hehe.lgpn sblm tu xbeli lg potty utk berak.berak kt lantai la.then baru ajak huby g beli potty utk danish.bese dia kencing kt lantai toilet,cume berak je pakai dlm ni.berak pn g toilet sendiri,bile dah berak baru panggil mummy or daddy utk buang & flush toilet.skali dgn cuci vontot.haha


skgni dah lame pakai potty ni,dia dah pandai buat sendiri.xsuruh tp dia tgk ape kite buat,dia buat dah.dia yg buang trs dr potty & flush.tinggal cuci vontot.skrg cuci vontot pn dia wat sendiri.kite nk buat,dia marah ckp nk buat sendiri

tp dah 2bln+ ni dia stil pakai pempes time tido.sbb bile dia tido,mmg dia xsedar bile nk kencing.pakai pempes 2 keping jela sehari,time tido siang dgn time tido mlm.skrg pempes sepeket besar tu boleh tahan 2 bln.hehe

then minggu lepas htr kt BS,aku tanye² jugak BS kot dia kencing merata.yela kot dia takut nk ckp dia nk kencing ke ape kn.sbb aku dulu time tadika cmtu.takut nk bgtau cikgu nk kencing g toilet,asik kencing dlm suar je.wakaka.BS ckp ok je,dia xckp nk kencing,tp trs bukak suar g kencing kt toilet

kt umah BS xpakai potty cm kt umah tu,dia pakai yg camni.mmg danish trs duduk kencing + berak situ je.lubang tu dah jd kecik kn,senang la dia duduk

bdk yg nk masuk 3 tahun dah bln dpn.how time flies :)

aritu aku bwk dia dtg opis,sbb aku halfday ptg tu ade cek up danial.aku pakaikan pempes je dr umah.sbb kang malas nk ulang alik bwk dia g toilet.tp kene jugak ulang alik g toilet.sbb dia dah bese xkencing dlm pempes,bile pakai pempes pn dia nk kencing toilet gak.penat aku paksa kencing dlm pempes,mmg dia xnk.apela mummy dia ni,ank dah elok kencing toilet,dia suruh kencing pempes lak.kah3

6 comments:

Unknown said...

alahai....saya baru nak start ajar...kene cargas ni....kalau bole next month xmo pakaikan pempes dah..huhu

MaR said...

bes kan bile dah anak tak yah pakai pempes...jimat pempes tu aku plg suke...
qaseh pon tak pakai pempes dah tapi aku tak gune pon yg potty tu kat umah...die berak cangkung je...klu gune potty tu lagi senang ek?

-Sara- said...

jap je dh msuk 3 thn kan.. oklah tu dh nk bsuh berak sndri..syaqir smpai skang siap berak panggil aku basuh..ade gak die basuh sndri tp xcuci, pastu tgk ade something kat seluar die, bau jgn cakaplah..wakakaka!

~SHiLA~ said...

ogosh - tula diorg dah pandai ckp sng cket.tp mula² tu mmg la.sbb diorg xreti control lg kn.hehe

~SHiLA~ said...

mar - mula² ajar xpki potty tu pn.tp kite 'mengutip' la kn.haha.beli potty sng trs masuk bowl toilet,flush.skg danish je buat sndiri.bile masuk toilet,tgk dia dah flush dulu dah

~SHiLA~ said...

sara - mula² aku cuci,lame² dia nk cuci sndiri.tp aku cuci lg la pastu.skg aku xcuci dah sbb tgk mmg besih dah.dia nk wat sndiri skrg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...